Fibertex - Pestibus

Case
Fibertex Personal Care

Med en skræddersyet serviceaftale sikrer Fibertex Personal Care en skadedyrsfri produktion.

Månedlig skadedyrskontrol på hovedkvarteret

Mere end 1 kilometer. Så langt er der, hvis man går en tur rundt om Fibertex Personal Cares imponerende hovedkvarter i Aalborg, som består af både administrationsbygning og tre linjeområder. Her lægger Pestibus hver måned vejen forbi for at gennemgå og kvalitetssikre de foranstaltninger, som sikrer, at skadedyrene holdes ude af produktionen.

Fibertex - Pestibus

Om Fibertex Personal Care

Fibertex Personal Care er en førende global leverandør af højkvalitets nonwovens (ikke vævede tekstiler) samt printede løsninger til hygiejneindustrien – primært som produkter anvendt i babybleer, hygiejnebind og inkontinensprodukter. Begge forretningsområder tilbyder kundetilpassede løsninger, der forener funktionalitet, komfort og produktsikkerhed.

Fibertex blev etableret i 1968 i Aalborg og har siden 2002 været ejet af det århusianske industrikonglomerat, Schouw & Co. Personal Care aktiviteterne har siden 1998 været en del af Fibertex, men blev i 2011 til Fibertex Personal Care. Virksomheden har nonwovensproduktion i Danmark, Malaysia og printfaciliteter i Tyskland og USA

Samarbejdet mellem Fibertex Personal Care i Danmark og Pestibus startede i foråret 2022, hvor hovedkvarteret i Aalborg skiftede til en ny, tilpasset serviceaftale til deres skadedyrskontrol.

Fibertex - Pestibus

Det kræver den rette løsning at få de rette resultater

”Før vi skiftede til Pestibus, havde vi en masse gnaverfælder, som ikke fangede noget. De var primært designede til rotter, men vores egentlige problem var mus. Vi talte naturligvis om problemet med vores skadedyrsbekæmper. De ville gerne skifte fælderne ud, men det ville koste os det dobbelte af vores nuværende løsning,”

fortæller Janne Sterregaard, som er kvalitetskoordinator ved Fibertex Personal Care. Efter den melding begyndte de at se sig om efter en anden samarbejdspartner.

Fibertex - Pestibus

Hvorfor Pestibus?

”Vi valgte Pestibus af flere årsager. De forstod vores problem og kom med nye, konkrete løsningsforslag til vores specifikke situation, og så gav det os en stor tryghed, at de havde en sund forretning og medarbejdere med mange års erfaring,” forklarer Janne Sterregaard og fremhæver også prisen som en vigtig faktor: ”Hos Pestibus fik vi en bedre løsning til en bedre pris. Siden skiftet har vi ikke haft nogen mus inde på produktionsområdet – de bliver fanget uden for.”

Fibertex - Pestibus

En flue er ikke bare en flue

I dag er det primært bekæmpelse og forebyggelse mod flyvende insekter, Fibertex Personal Care har fokus på. Bare én flue i en af de mange ruller, Fibertex Personal Care sender ud ad døren hver dag, kan have store konsekvenser. Af samme grund er produktionsområderne så godt som hermetisk aflukkede, men med paller og andet gods, der transporteres ind og ud, er det dog umuligt at sikre sig 100%. Da nogle medarbejdere i efteråret 2023 opdagede, at nogle fluer havde fundet vej ind i en af afdelingerne, skulle der handles hurtigt:

”Pestibus kom med det samme og konstaterede, at der var tale om klyngefluer og beroligede os med,  at der heldigvis ikke var nogen fare for, at de ville yngle indenfor. De var gode til at hjælpe os og hurtigt få styr på situationen – og i tiden efter kontaktede de os hver uge for at følge op,” fortæller Janne Sterregaard.

Janne tilføjer, at Pestibus uopfordret har afsøgt markedet for løsninger, der kan optimere fangsten i insektfælderne. Bl.a. fandt de en leverandør, der kunne levere gule limplader i stedet for sorte for at se, om det kunne øge effekten – hvilket de har kunnet følge den positive effekt af hen over sommeren.

Faste rutiner gjorde det muligt med præcis tracking

Foruden en række gnaverfælder servicerer Pestibus over 60 insektfælder, som alle bærer et nummer med en områdekode. Besøget sker altid første torsdag i hver måned, og det er der en god grund til. Med fuldstændig faste rutiner kan Fibertex følge data, resultater og udvikling tæt. Af samme grund har Janne Sterregaard haft særlige ønsker til dokumentationen:

”Før i tiden sad jeg med rapporter fra vores skadedyrsservice, som jeg måtte bruge lang tid på at skrive over. Hos Pestibus var de villige til at tilpasse deres rapportformat, så det er nemmere for mig at bruge tallene direkte. Det sparer mig for meget tid.”

En fast kontaktperson, der kender hver en krog

Hos Fibertex sætter man pris på sikkerhed, struktur, kvalitet og ensartethed i leverancen. Derfor er de glade for at have både en fast kontaktperson og en fast afløser hos Pestibus, som begge kender virksomheden ind og ud – og det er en klar fordel, når de over 60 insektfælder skal tjekkes hver måned. De er nemlig fordelt over hele det enorme område, som hovedkvarteret råder over, placeret i alt fra små, skjulte rum til høje steder, der kun kan nås med stige.

”At færdes i vores produktion er ikke bare lige – både ift. sikkerhed og til at kunne finde rundt. Derfor er vi glade for at have en fast kontaktperson hos Pestibus, der er hjemmevant, og som virkelig sætter sig ind i, hvordan vores virksomhed fungerer,” fortælle Janne Sterregaard.

Der er altid tid til et godt råd

God skadedyrsservice er mere end effektive fælder og løbende tjek. For Janne Sterregaard er det mindst lige så vigtigt at have et samarbejde med god kommunikation og en tryg og tillidsfuld relation – og det får de hos Pestibus: ”De hjælper, hvor de kan, og responstiden er superhurtig på både mail og sms, hvis vi står med et problem. En gang i mellem, når behovet er der, bruger vi dem også til udvidede services, men et godt råd kan man altid få med på vejen, uden at taxameteret står og tikker. På et tidspunkt havde vi fx et spørgsmål til et sprøjtemiddel, hvor de hurtigt hjalp os med at finde et mere miljøvenligt alternativ. I hverdagen er den fleksibilitet og adgang til sparring om stort og småt værdifuld at have.”